Hösthemligheter

Det yr lite vilsen snö utanför fönstret och jag har blommiga björn borg-trosor med fel passform. Världsliga ting, när jag faktiskt sitter och skriver på min nya mac. Min glädje tyder inte bara på materiell kärlek, det är faktiskt lika med att jag kommer kunna bli mer kreativ. Nu kan jag börja fota igen, vilket jag verkligen saknat! Och nu är chansen även stor att bloggen uppdateras oftare. Den här veckan går dock åt till att skriva hemtenta. Sammanlagt fem diktanalyser av olika slag och jag ska börja... snart.

E ringde och väckte mig med ett samtal om lågkonjunkturen och arbetslöshet. Det fick mig ofrivilligt att börja tänka sådär i min nyvakenhet. E viker tvätt, bakar bullar och söker febrilt efter jobb inom vården. Jag analyserar litteratur, lagar böngrytor och dricker öl för pengarna jag får av CSN. Litteraturstudierna går mot sitt slut och i höst tänkte jag försöka få tag på ett jobb och fortsätta mitt lilla liv i Göteborg. Men som det ser ut kommer det bara bli svårare och svårare. Och jag är en person som får panik om jag känner att jag inte utvecklas åt något håll.

Därför har jag faktiskt skickat efter ansökningsblanketter till Fridhems folkhögskola. Det finns en fiffig skrivarlinje där som jag verkligen skulle vilja gå. Tanken på att flytta till ett landskapsplatt Skåne och leva folkhögskoleliv är lockande och småskrämmande. Jag packar hellre mina skor och kommer till ett helt främmande ställe, än lär känna Agneta med beiga byxor på arbetsförmedlingen. 
  Jag trotsar den bistra tiden och biter mig fast i min dröm, jag vill inte vara en robot på arbetsmarknaden som trampar över lik för att få ett arbete jag inte vill ha. Jag vill inte, efter att jag äntligen fått anställning, sitta på kvarterskrogen med 29kronors-ölen och klaga högljutt över orättvisa arbetstider, tristess och meningslöshet. 
  Jag vill promenera runt i färgglada klänningar, spilla kaffe på blocken, värma fötterna i raggsockor, skriva och utveckla min poesi, lära känna kreativa människor och fortsätta investera i vacker litteratur. Jag vill fylla väskan med tidtabeller jag ändå hela tiden tappar bort, åka kollektivt och skjuta upp körkortet och tankarna på att finanskrisen stulit mina sparade pengar. Strunta i att försöka leta kärlek i alla långa män jag träffar och bara vara jag.

Låter det förnuftigt? Om inte, så säg till. Jag behöver perspektiv. Vad ska ni göra med era liv?

Kommentarer
Postat av: Hon Malin

Ni-kål.

Jag vill också det där som står i sista stycket. Fast jag kan omöjligt skjuta upp körkortet såvida jag inte först gör mig av med det.

Postat av: Bitter-Marielle



Plötsligt kände jag mig inte fullt lika bitter längre. Vi kan skutta runt i raggsockarna o vara kreativa för alltid, vem bryr sig om viktigheterna, så länge man känner sig meningsfull. Pysselpeppar.

2009-02-16 @ 17:15:48
URL: http://maruellekarusell.blogg.se/
Postat av: Natte

Kör på det, känns helt rätt. Du behöver inte ens tänka på framtiden, inte förrän du fyller tjufem eller nåt. Bara du kommer hem till jul;)

2009-02-16 @ 23:17:03
Postat av: E

Ge fan i att skriv att jag är arbetslös!

2009-02-17 @ 01:05:09
Postat av: Anonym

Så länge det finns Mc Donalds finns det jobb...

2009-02-17 @ 01:19:34
Postat av: Rebecka

Gud vad glad jag blir gumman att du funderar på Fridhem! Kom ner hit så lovar jag att vi ska vara kreativa in till sista 50-öringen från CSN!

2009-02-17 @ 10:27:41
URL: http://fantasidyslexi.blogg.se/
Postat av: Karolina.

ja jag ska dock inte lära känna agneta med beiga byxor, men mia och monika med kinna finbagerimössa. men jag ska tjäna pengar så vi kan resa till USA, för du ska med. eller vi ska åka nånstans i alla fall. och jag kommer nog beklaga mig inför dig om obekväma arbetstider och fula mössor, de ska du veta. (om du inte flyttar med mig till helsingborg!!)

2009-02-17 @ 19:17:27
URL: http://newfoundlover.blogspot.com
Postat av: cecilia

Hej tösen.

Som vanligt är jag ganska duktigt på att leka att jag känner folk bättre än jag gör. Jag ska sluta med det men först vill jag bara säga att jag har haft och fortfarande har en vision om att det inom en snar framtid står Nicole Pernklint på pocketböckerna vi säljer på Willys. Och att det är du som får gästa Skavlan i svt och ge briljanta svar på hans knepiga frågor om hur du lyckas så himla bra med det du skriver. Det är vad jag tror.

2009-02-17 @ 20:04:21
URL: http://dolkis.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag sökte till Fridhems folkhögskola i förra våren! :) Tror jag sökte lite foto och film, men det ligger inte så nära i minnet längre. Eftersom planerna ändrade riktning till Australien, där ja bor nu :)

2009-02-23 @ 06:22:53
URL: http://vardagsregn.blogg.se/
Postat av: jossan

du är så jävlans bra.

2009-02-28 @ 18:13:41
URL: http://josefinafeurst.blogspot.com
Postat av: Tim Sterner

Fridhems skulle passa dig. Du kan bli nästa Amanda Svensson, med skillnaden att du råkar ha ett intressantare språk. Jag förväntar mig bara stordåd från det dig; det du formar med din penna och dina läppar. Känn ingen press ;)

2009-03-01 @ 14:52:20
URL: http://www.timsterner.blogspot.com
Postat av: ciss

live, learn and read. and I promise you will do well my darl.

2009-03-02 @ 19:34:17
URL: http://youranything.blogg.se/
Postat av: frida

jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv. Är för liten för att ens förstå frågan. Så för nu, ska jag spendera min natt med att läsa runt i din blogg. Jag finner den intressant och dig inspirerande.

2009-04-10 @ 04:05:12
URL: http://vardagsbrus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback