2008 - en årskrönika



Jag sammanfattade 2007 med få ord och bilder i min bilddagbok förra året. Det är tacksamt nu i efterhand. Därför ska 2008 få några ord också. Jag hade bestämt att min filosofi inför 08 skulle vara "Jag har ramlat på de ledsna gatorna förut, om jag ska ramla på några gator mer, ska det definitivt vara de lyckliga."

Första Januari 2008 vaknade jag blåslagen i Alex säng. Alexanders hår var lika rött som mitt. Men det var inte Wellafärg, det var torkat blod. Nyårsafton hade garanterat lika mycket dramatik som vanligt. Det här året försvann min bästa vän med hatten och gitarren helt ur mitt liv. Hans andra hälft stannade och förgiftade dagarna fram tills studenten. Efter ångest, ilska, saknad och slutgiltiga åklagarbeslut var det hela över.
  Under våren hann jag bli ihop och göra slut med Josef en absolut sista gång. (det som skilde den här gången från de hundra andra, var att det äntligen var jag som bestämde mig) Jag kastade Londonhösten i en soptunna och målade upp helt nya bilder. Motivet: en stökig lägenhet vid Linné, tvåans spårvagn och en fin kille med vitaminbrist byttes ut mot tram number seven to heaven. Frölunda var kanske inte himlen, men där fanns en perfekt trea utan soffa.

Innan jag förstod hur 2008 skulle sluta dansade jag mig igenom sommarmånaderna; Studenten - det bästa jag någonsin gjort i hela mitt liv, punkt. Jag blev brun för första gången på flera år i Turkiet, där jag spenderade en vecka med mina favoriter. Jag träffade galna boråsare på Arvika, där vi även blev hatade för att vi skändade döda djur. Urban var vår partymink. Jag avslutade sommaren med att vara lycklig på Emmaboda. Bland festliga sugrör och getingar.
  Hösten blev vacker i Göteborg. Fina klasskamrater, öl på andra lång, ensampromenader i Slottsskogen, flyktiga pojkar och vackra flickor. Och en helt bunt med aldrig förut så levande döda klassiker.
Julen kom och gick (helt utan monopol). Nyår spenderades nedbäddad tillsammans med febriga flickor och starka smärtstillande. Snön föll utanför ett sjukhusfönster. Jag avslutade 2008 och påbörjade 2009 med morfinsprutor, tårar och narkos.

Jag känner precis som
Bella, 2008 var året jag sa hejdå. Tog avsked av en bästa vän, kom över mitt livs hittills största kärlek, lämnade gymnasiet, flyttade från Kinna och hittade något annat. En annan magkänsla.

Och för att presentera det hela i färg:

             



         



  

Kommentarer
Postat av: Sofia Slaskfitta

åh. jag ser urban och blir lycklig. ses sötäckel.

2009-01-12 @ 23:20:49
Postat av: Malin

Så fint du. Hoppas du mår bättre nu också och att tentan går bra.

Postat av: Oskar

Fint att du återigen uppdaterar. Det låter som om du har haft ett uppbrottets år på flera sätt. Hoppas de flesta sår är läkta så du kan kliva rakt in i 2009 utan att hämmas av 2008. Jag vill fråga vilka klassiker du läst och tycker om. Dessutom undrar jag i smyg (med vetskapen om att även du var på Emmaboda och att detta i princip faktiskt är en garant för god smak) vilka skivor som gjorde ditt 2008 litet vackrare. Fast jag vet inte om jag vågar fråga.

2009-01-13 @ 10:50:35
Postat av: Marielle

Åh jag har saknat dina inlägg, skönt att du skrev igen, nästan så att man kunde tro att all din "dramatik" har avskräckt dig. Skönt hursomhelst. Balanas i världsordningen igen.



Och ja, en mycket fin sammanfattning av året. Må 2009 bli lite bättre, även om detta år kanske började i samma underliga anda som förra. -Skador.

Kram

2009-01-13 @ 12:36:28
Postat av: Nicole

Oskar: Herrejisses! Jag missförstod dig någon gång där i början och har nu trott att du haft en blogg du inte har. Och på det sättet trakasserad denna man med svar som skulle vara till dig. Därför kopierar jag nu det som var ämnat till dig och trycker in det här. Det här var vad jag svarade!



Den första som fastnade ordentligt hos mig var Selma Lagerlöf. Denna fantastiska kvinna jag sett på tjugolappen sen jag var liten, och aldrig tagit mig tid att umgås närmre med. En herrgårdssägen är fantastisk! Att bli bestört över Catullus vulgära verk var något som förgyllde. Inom dramatiken; Shakespeare (kanske inte så otippat) och Strindbergs Ett drömspel. Jane Eyre av Charlotte Brontë gav upphov till många dagdrömmar och en ihållande vacker känsla. Och till sist de fenomenala kvinnorna Edith Södergran och Karin Boye. Det är de som spontant kommer upp just nu. Skivor... Jag vet inte om jag vågar svara. Det har varit lite nytt och mycket svenskt. Melissa Horn - Långa nätter förföljde mig i flera veckor. På repeat! Markus Krunegård, Hoffmaestro & Chraa. Sen gör Winnerbäck och Hellström alltid allting lite bättre, men de har ju hängt med så länge.



Det här var ju inte speciellt spännande. Det intressanta är ju vad som gjort ditt 2008 lite vackrare!

2009-01-31 @ 01:16:18
URL: http://lyckorusimagen.blogg.se/
Postat av: Oskar

Hoppsan. Haha, jag ler vid tanken på att nån därute bland ettorna och nollorna suttit och muttrat över svar på frågor han/hon aldrig ställt. Nej, någon blogg känner jag inte att jag i nuläget varken behöver eller skulle behärska särskilt väl. Det räcker gott att ta del av andra som är duktiga på formatet (läs: du, bland andra).



Ja, visst är Lagerlöf fantastisk? Jag älskade Gösta Berlings saga. När det gäller dramatiken håller jag absolut med. Strindberg och Shakespeare är grymma, det är svårt att bortse från. Har du läst Beckett - I väntan på Godot? En av de häftigare grejer jag läst faktiskt. Funderar på att se den på Gbg Stadsteater nu i vår. Brontë måste jag läsa. Missade Jane Eyre när den ingick i vår kurs, har jag för mig. Däremot var ju systern Emily Brontë's Svindlande höjder helt galet bra.



När jag ser tillbaka på 2008, blev det nog alldeles för litet avverkad skönlitteratur (damn you, kurslitteratur!). Åtminstone mindre än planerat. Avslutade mina litteraturstudier för ungefär ett år sen, så möjligen finns ett antal böcker man av dessa kan räkna till 2008. Men jag vet att jag slutligen läste ut Brott & Straff som jag med litet distans till absolut tycker om. Carl Johan Vallgrens Den vidunderliga kärlekens historia fascinerade och var ren och skär njutning att äntligen läsa. Jag avslutade 2008 med att köpa Hjalmar Söderbergs Doktor Glas i julklapp till mig själv. Den streckläste jag i mellandagarna och tyckte mycket om. Annars blev det i ärlighetens namn nån slags mättnad efter utbildningens litteraturkurser, vilket resulterade i mer filmtittande. Men härom dagen beställde jag ett gäng pocketböcker, så nu skall det bli bättring!



Musikaliskt var detta ett år med väldigt mycket svenskt. Visst kändes det som ett bra år ur just svensk synvinkel? Jag gör det enkelt för mig, eftersom jag faktiskt skrev ihop en lista vid årets slut med de skivor jag tyckt bäst om under 2008. Så, den följer alltså här och avslutar därmed detta enorma, och möjligen också ganska överflödiga, inlägg.



1. Glasvegas - Glasvegas

2. Håkan Hellström - Försent för edelweiss

3. Vampire Weekend - Vampire Weekend

4. Nordpolen - På Nordpolen

5. Bon Iver - For Emma, forever ago

6. Pascal - Galgberget

7. Markus Krunegård - Markusevangeliet

8. Looptroop Rockers - Good things

9. Love is all - A hundred things keep me up at night

10. Joel Alme - A master of ceremonies

11. Eldkvarn - Hunger hotell

12. Parken - Länge leve parken

13. Of Montreal - Skeletal lamping

14. Niccokick - The good times we shared, were they so bad?

15. Parker Lewis - Parker Lewis









2009-02-02 @ 19:48:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback