Det där om att nätterna drar fram det värsta ur oss

Jag vaknar i en säng där jag snurrat lakanen och kuddarna flera varv. Alarmsignal och fuktig luft. Svårt att svälja och kvarglömda drömmar som flackar i periferin.
Vardagen är som en gammal bekant som hinner ifatt mig på trottoaren. Jag hör steg som närmar sig, grus som rullar och någon som snuddar vid min axel. Men inte för att hälsa, inte för att fråga hur det är. Nej, jag och vardagen kastar en igenkännande blick på varandra och han går om mig på min högra sida.
Jag låter klockan passera tolvslaget varje natt innan jag ens funderar på att sova. Imorgon är en ny dag och någon ber mig tänka på refrängen. Jag planerar helgen och funderar kort på hur saker råkade bli som de blev. Det blir inget Norge i höst och det blir inga regnpromenader och främmande lukter. Det blir något annat. Förhoppningsvis fler nackpussar och förhoppningsvis inga fler paniknätter.

Paniknätter, de känns så avlägsna just nu att jag nästan gör mig beredd på att de ska anfalla från ingenstans. Det känns så fruktansvärt underligt att man kan vara kär och våga öppna upp utan att få ytterligare hugg med brevkniven i tyghjärtat. Det känns så konstigt att våga vara mjuk och lycklig. Och faktiskt tro att det kommer fortsätta vara så.
Kärleken, den kärleken.

Kommentarer
Postat av: Maräll

Jag är glad för din skull fröken och håller med om att den känslan, att känna sig helt mjuk, kan vara mycket främmande och underlig, men man vänjer ju sig.

2009-07-17 @ 02:16:24
Postat av: Sabina

Tack så jättemycket för den fina kommentaren. Den lös upp min annars väldigt deprimerande fredag.

Postat av: Karl

Tror jag känner till han den där killen du skrev om i kommentaren. Konstig människa men han säger att han är beredd att uppge adress under den mörka hösten, i utbyte mot en uppdaterad adressuppgift från din sida då såklart. Jag tror för övrigt att facebook mail uppfanns för det här ändamålet.



Och du, grattis :)

2009-07-17 @ 22:50:43
Postat av: Malin

Du har det ganska bra nu, då är jag glad. Jag flyr till Norge, har lämnat kärleken för längesedan och virar omsorgsfullt in mitt äggskalstunna hjärta i plastfolie och betong. Fair enough.

2009-07-19 @ 00:56:44
Postat av: Madde

Fin blogg :)

2009-07-22 @ 20:07:02
URL: http://madeleinepetersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback