Förbannad och trött!

Tack för alla fina filmtips! Nu har jag många vackra timmar framför mig.

Jag fick ett mail ifrån en snubbe från någon modellagentur. Han sa att han hade kikat igenom mina bilder och frågade sen en mängd olika frågor. Han bad mig svara på hur lång jag var, vad jag vägde, min ålder och min klädstorlek. Att jag till exempel kunde svara klädstorlek: 34/36. Avslutningsvis så bad han mig lägga upp en osminkad bild där man ser min kroppsform lite bättre. Jag skulle endast svara på hans mail om jag var seriöst med mitt modellande. 

Jag mådde illa. Och jag blev förbannad.

Mängden självporträtt kommer sig ur att jag tycker om att fotografera, jag tycker om att arbeta i photoshop och samtidigt jublar narcissisten i mig när jag får till en bra vinkel, skärpa och fina färger. Jag fotar lika gärna andra människor, men när mitt panikbehov av kreativitet dyker upp, finns oftast inte någon av mina vänner runt mig.

Kära Herr Modellscout. Visst är jag tillräckligt lång för att vara modell. Visst är min näsa rak och ansiktsdragen ser smickrande ut i lätt profil. För ett ögonblick fick du mig att jämföra mig med de smala flickorna på kattparaden. Flickorna jag skulle kunna krama sönder med mina starka, ryska överarmar. Som jag skulle kunna kväva under min putande muffinmage. Är jag i närheten av 34/36? Nej, jag är en närmare 40-storlek!

Senast idag klagade jag på mig själv och vi drev med mina ben, som visst lutar för mycket bakåt. (det skulle visst inte vara bra för mina knän, så nu tränar jag på att luta dem lite framåt och samtidigt se avslappnad ut) 
Kära herr modellscout, jag ber dig vänligen men bestämt dra åt helvete med dina produktmått på människor. 

Ofta är jag trött på att vara längst, men har kommit fram till att det är tufft och ståtligt. Jag hade inte sagt nej till att vara en storlek mindre och ha mirakelhår som varken klyver sig eller tappar färg. Alla människor har komplex och det tycker jag vi varken behöver tjata hål i huvudet på oss själva eller helt förneka inför omvärlden.

Det är bara fel när det kommer personer som Kära Herr Modellscout, som tränger sig in i våra vardagskulisser och påverkar oss. De kan försvinna så långt bort som möjligt med sina frågor och krav. Jag är ingen produkt, jag är en människa.
Och jag är ledsen att göra dig besviken Kära Herr Modellscout. Jag är ledsen att måttbandet snodde sig och jag är ledsen för att du fick mig till ofrivillig självkritik.

För jag är rackarns fin som jag är!

Kommentarer
Postat av: Mattias

Hej där!

Ramlade in på din blogg och måste säga att jag är imponerad av ditt sätt att uttrycka dig. Du är sparad bland favoriterna och är helt klart värd regelbundna besök. Keep up the good work! =) Ha det!

Postat av: BG

Haha fan va jag blir gla' av att läsa detta... rätt bra uttryckt om man säger så!

2009-04-01 @ 00:59:39
Postat av: Tingeling

2009-04-01 @ 01:05:52
Postat av: Tingeling

Du är alldeles jätte fin som du är och jag tycker om dina översträckta knän!

2009-04-01 @ 01:11:25
Postat av: c

det gör du sannerligen.

2009-04-01 @ 07:58:00
URL: http://www.jagsover.se
Postat av: Natte

Hahahahaha! Jag och Matilda gillar det här denna morgon. Matilda hälsar att inte ens starka svenska överarmar går hem. Jag är mest lättad för att jag inser att du inte tänker ägna dig åt självsvält. Stolt jag blir! Mer ost åt folket! Älska bred benstomme. Halleluja!

2009-04-01 @ 08:28:49
Postat av: Natte

Ps. Det är inte för inte herr fucking modellscout hörde av sig. Min vackra lilla lillasyster!

2009-04-01 @ 08:30:17
Postat av: Oskar

Jag tänker på Jens Lekman, och på hur många som behöver läsa det du har skrivit i det här inlägget.



So we talked for hours

and you cried into my sheets

you said you hated your body

that it was just a piece of meat, I disagreed



I think you're beautiful

but it's impossible

to make you understand

that if you don't take my hand

I'll lose my mind completely

Madness will finally defeat me

2009-04-01 @ 12:55:24
Postat av: Johanna

Och du är grym med din integritet och dina ord, som vanligt. får man lov att fråga vilken agentur herrn kom ifrån?



hjärtan

2009-04-01 @ 16:00:13
Postat av: cecilia

Åh vad jag blir lycklig när jag läser det här, du ställer dig bakom precis allt det jag står för. Tack för att du har så fina värderingar, jag blir så gladgladglad!

2009-04-01 @ 21:55:20
URL: http://dolkis.blogg.se/
Postat av: Tim Sterner

Yes you are.

2009-04-01 @ 22:00:23
URL: http://www.timsterner.blogspot.com
Postat av: jossan

Att du är!



Keep up the good work :)

2009-04-02 @ 10:46:57
URL: http://josefinafeurst.blogspot.com
Postat av: Anneli

JUBEL OCH MASSA APPLÅDER



Go Nicole! Mycket bra och kloka ord! Tänk om det var fler som tyckte som du!! :D Blir glad att läsa att du är nöjd över din kropp! Fick själv lite bättre självkänsla där faktiskt! Tack! :D

2009-04-02 @ 18:23:54
URL: http://youcantbreakmedown.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ingen modellscout det där. En riktig scout hade aldrig mailat så. Slemmig snubbe som vill ha nakenkort. Delete.

2009-04-02 @ 18:40:07
Postat av: emma

du är absolut fin som du är! (: och ja, det är ståtligt att vara lång!

2009-04-04 @ 00:10:50
URL: http://metrobloggen.se/Obscene
Postat av: Bella.

..och hade de där ryska överarmarna försvunnit hade jag försiktigt smekt min näsa som nog inte återhämtat sig ännu från din krokiga höger.

Och ta mig fan att du är fin som du är!



2009-04-07 @ 14:43:47
URL: http://smultronibacken.blogg.se/
Postat av: Nicole

Åh, ni är underbara!

2009-04-07 @ 23:23:45
URL: http://lyckorusimagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback