Brottsplats, spetstrosa, hundhimmel

Hon såg smutsig ut, det fanns något illaluktande i hennes blick. Hon såg på mig när jag gick förbi. Granskande, genomträngande. Jag fylldes av en sådan irritation att jag helt tvärt stannade upp. Jag borrade ögonen i henne och kände hur mitt vildsinta ansiktsuttryck uppenbarade sig. Synligt för alla, exponerad ilska. Jag blev inte förvånad när hon inte vek undan med blicken. Hon ville smitta mig med det smutsiga. Inte en blinkning tillät hon sig.

En alldeles för liten hund stannade upp bredvid oss. Den började skälla gällt, men ignorerades fullkomligt. Ingen kom och drog bort den lille jäveln. Tillslut blev det tyst igen. Det kändes som om det gått flera minuter, men egentligen handlade det om ingen tid alls.
Rörelse! Hon drar långsamt fram en gulnande cigarett ur innerfickan. Tänder den utan brådska med en röd bic-tändare. Släpper mig fortfarande inte med blicken. Jag ger upp. Ser mig om efter hunden. Den ligger orörlig på trottoaren. Höjer ögonbrynen och kliar mig på innerlåret. När jag vänder tillbaka blicken mot kvinnan ser jag henne lirka av sig trosorna under kjolen. Hon flämtar, som om hon vore fruktansvärt varm. Det ser jobbigt ut. Tillslut får hon av sig dem, de faller ljudlöst ner och hamnar på hennes gummistövlar. Hon går därifrån.
Kvar ligger ett par gammelrosa spetstrosor och en död hund. Det är den första mars 1986. Igår dog Palme, Stockholm befinner sig i djup chock.

Kommentarer
Postat av: Natte

Jag tycker att det är ganska fint det här ändå. Att du skriver något som jag inte förtsår men som du säkert har en mening med!? Jag känner mig allmänt sinnesförvirrad mitt i natten. Något som har skett som antagligen inte en endaste någon av mina kurskamrater skulle förstå är att jag har legat i min gröna soffa och lipat över Vygotskys bok Fantasi och kreativitet i barndomen. Jag kan inte riktigt förstå det själv. Men det är fint på sitt vis. Och det här är fint på ett annat vis. Ville bara säga det. Puss

2010-01-13 @ 01:28:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback