Om att jaga bort spöken och att blanda ihop dröm och verklighet

Gräver ner mig i madrassen
kallsvettas lättmjölk ur min bleka panna
ingen håller mig hårt
alldeles tätt intill
jag vill känna värmen genom
någons
mjuka bomullströja

Bygger en öken
liljorna faller från tapeten
planterar liljor i min öken
vattnar dem med lättmjölk

Strör fallna planeter
över mitt dammiga
svarta underlakan

Drar loss skiljelinjen mellan dröm och verklighet


All poesi, alla kärleksromaner, drömlika dramer, det har fått mig att tappa fotfästet nu. Det finns ingen hejd på vare sig natt- eller dagdrömmarna. Allt går väl egentligen ut på att springa så långt jag bara kan från vardag och verklighet. I huvudet. För jag känner ändå en form av trivsamhet när jag hänger upp min tvätt eller häller bort vattnet från de gröna linserna. Nynnar lite falskt när jag går till willys och köper ost. För egentligen är jag inte alls på väg över Frölundas anskrämliga torg. Egentligen ser jag inte tioåringarna som röker sina mammors gula blend.
Jag promenerar på helt andra gator, i helt andra tider. Jag inbillar mig att någon tänker på mig, trots att vi inte har pratat på flera dagar. Trots att vi aldrig kanske mötts.

Jag inbillar mig att det finns något riktigt äkta i den här världen. (Vi förstorar våra bröst och förminskar våra ideal, tills det inte finns så mycket att se upp till längre)
Mitt bästa ögonblick under dagen kan få vara en rad av Boye*. Där hela kroppen skälver på ett mystiskt sätt. Mitt bästa minne av helgen kan förklaras i ett leende. Ett av de sällsynta leenden som få har och kan konsten att trollbinda med.

När jag redan är i gång så måste jag få berätta om min måndag. Som var en av de mest underliga på väldigt länge. Söndagsnatten var orolig, kaotisk där jag bara kastade mig av och an. Det var som om jag hade ett litet frö av koncentrerad ångest mitt i bröstet. Det växte, vecklade ut sig, spred sig. Bildade myrgångar av orolighetskänslor i varenda ven. Det var inte förrän morgonen kom med sitt grå, ögonstickande ljus som jag somnade på riktigt.
  Jag vaknar av ett ryck. Hjärtat slår hårt, hårt. Vad händer? Telefonen ringer. När jag några minuter senare klev upp var jag som överfallen av min dröm. Den hade känts så verklig och närvarande att jag inte riktigt var på det klara med om det hade hänt eller inte. Jag log förvirrat. Snart drog ändå besvikelsen in som en tyst havsvåg. Självklart kunde det inte vara verklighet.

Vad jag drömde? Det kan jag inte under några som helst omständigheter berätta. Då mannen i fråga faktiskt läser bloggen lite då och då. Hursomhelst, jag styrde mina ben och mitt yra huvud mot toaletten, som ligger vid ytterdörren. Det var där jag fick syn på en liten märklig lapp på hallmattan. Postad och addresserad till mig! Hjärtat tog ett harskutt och jag började genast pilla bort tejpen som klistrade ihop det vikta pappret. Sen läste jag några riktigt fina ord. Det var snöflingor, tid som slutar existera och det var ett tack. Till mig. Ett tack för att jag jagar bort spöken.
  Jag blev sittande vid köksbordet. Med den mjuka, snällsjungande lappen, den avlägsna drömkänslan och klockslaget som talade om för mig att dagen var slut innan den ens han börja. Eftersom det inte fanns en avsändare, förutom de två kaffemuggsavtrycken. Så avslöjar jag min förvirrade och glada reaktion här. Dels med tanke på att jag inte ens lämnat ut min nya address.

Tillsist ville jag meddela och berätta att jag inte tänker ge upp.
Jag ska hitta mitt vackra bland kommersiella jultips och hårdhjärtade krogenpojkar.
Jag ska hitta mitt Om du hoppar, hoppar jag.


*
Ja visst gör det ont när knoppar brister.
- Karin Boye

Kommentarer
Postat av: Anonym

You´ll jump, I´ll jump, remember? Hmm...

2008-12-19 @ 01:06:25
Postat av: Teodor

Fint som vanligt Fröken Pernklint vi kanske ses på en långgata någon dag jag lovar att slänga dig ett leende.

2008-12-19 @ 01:52:11
Postat av: Jenny

Dú andas magi. Även om raderna är vemodiga så skänker du hopp. Jag tror på dig.

Puss

Postat av: Oskar

Ge inte upp! Nu tänkte jag länkat till en fantastisk låt med Whitest Boy Alive, som heter just Don't give up, men jag vet redan att det inte finns någon youtubeversion som gör den rättvisa, så jag låter det bero för den här gången. Jag log för mig själv när du kommenterade det eviga länkskickandet i msn. Av ren princip (och försenat tonårstrots?) har jag börjat slentriansvara "bra" och sen strunta i att följa länken ifråga. Men medan du fortfarande inte tröttnat på postandet (det lär väl hända om inte i och med detta, så åtminstone väldigt snart), kör jag i vind och postar den vackraste jullåten jag vet. Långt ifrån alla osmakliga Absolute-samlingar. Det är för övrigt enormt uppskattat med dina uppdateringar. Dina ord gör min dag en nyans ljusare.

2008-12-19 @ 11:00:24
URL: http://www.youtube.com/watch?v=nPsWT_3ypmo
Postat av: Anonym

Jag tror det var mannen från drömmen som skrev lappen.

2008-12-19 @ 14:43:18
Postat av: Anonym

Bästa bloggen!.Keep up the good work!

2008-12-20 @ 04:17:20
Postat av: En finurlig Nicole som faktiskt vågat idag

Anonym1: Tror inte riktigt att jag kanske hänger med. Kanske har jag glömt,

kanske borde jag inte förstå. Du får gärna berätta.

Teodor: Det ska vi göra och det snart! Och om du inte kastar upp ett leende, så lovar jag att tejpa dina mungipor mellan första och tredje långgatan. Vi får höras efter jul!

Jenny: Och du är en ständig uppmuntran! Helt spontant ville jag jämföra dig med de där varma fläckarna i havet. Då man tror att någon har kissat, fast så är det ju såklart inte. Och så stannar man kvar, tills värmen flyttat på sig. Så känner jag med dig!

Oskar: Okej, då ska jag inte trotsa dig och springa in på youtube för att tjuvlyssna. Jag ska vara duktig. Istället lyssnade jag på den otroligt fina låten om och om igen. Du har rätt! Helt sanslöst vacker. Något jag riktigt uppskattar, då jag sitter hos mina föräldrar och de gamla förbannade julsångerna går på repeat. (Fast pappa brukar sätta på The Pogues runt jul och de är ju bra!) Tack!

Anonym2: Det hade varit himlastormande. Fast jag vet och förstår att det inte var den mannen som förgyllde min måndag och hela veckan. Jag skulle känna igen hans formuleringar på mils avstånd.

Anonym3: Åh! Glädjeknuff i ryggen. AH, skönt! Tack. :)

2008-12-20 @ 16:50:30
URL: http://lyckorusimagen.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Du vibrerar sagostoft min vän, det är svårt att tro att du är en människa av kött och blod och inte något magiskt väsen från en uråldrig bok. Jag tror att du kommer hitta det du söker, och att drömmannen kommer att bli mannen i din verklighet när du minst anar det. Ha en underbar jul gumman, jag ska upp till göteborg efter jul så hör av dig om du vill ta en fika!

2008-12-20 @ 16:54:59
URL: http://fantasidyslexi.blogg.se/
Postat av: Stephanie

jag håller fast vid det här med en liten poesibok,

det kommer jag göra tills jag får en på posten.

dessutom, känns det som om det är lite lika,

ditt letande i göteborg och mitt i stockholm.



och gällande boken, den du frågade om.

för ett halvår sedan gav jag upp efter tre sidor,

nu sträckläste jag den från 15.00 till 03.00.

på något sätt kändes den precis rätt,

som om den innehöll rätt ord vid rätt tillfälle.

samtidigt har jag alltid varit en sucker för le france,

en slags ledsamhet och oväntad kärlek.

den är fin, mycket fin.



sköt om dig,

och vi kanske ses någongång?

2008-12-20 @ 18:50:29
URL: http://thatyellowbird.blogg.se/
Postat av: Majja

Nicole, ditt fi.. NEJ, nu tänkte jag skriva ditt nya smeknamn här, det var INTE så passande. Men ärligt talat, fy vad underbart dethär var att läsa. Tomten kommer att komma till dig i år! Det vet jag. Pussilove

2008-12-23 @ 00:14:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback