Singelträsk och klagosång


Mina vänner for till London och kvar satt jag. Jag har börjat måla naglarna och sover aldrig i min egen säng. I majorna finns flickorna som fått mitt hjärta på fall. Där kan man hata män och äta smågodis. Igår dansade vi på jazzhuset. Det där huset som är fullt att trix och trevliga coca cola-chiks. I det röda rummet ställde vi oss på stolarna och natten avslutades på lyxiga Sibylla. Den här gången stoppade inte taxichaffisen en galge genom näsan och tur var väl det. Det är farligt att skratta tills man kvävs.

Mina vänner promenerar på snöiga gator i London och här sitter jag. Lyssnar på disneylåtar och undrar hur det luktar i storstäderna i Asien. Mannen som jagar monster i Thailand hör i själva verket hemma i Skåne. Det borde jag förstått. Det är inte många som delar ut pussar på pannan. När kärlek och känslor uttrycks sådär ärligt och naket på vita brevsidor blir jag ledsen. Ledsen och förhoppningsfull. Ledsen för att jag själv har tappat de magiska känslorna,
se-på-mig-var-med-mig-rör-mig-gå-aldrig-härifrån. Någonstans försvann de och har inte kommit på återbesök. Kanske bygger jag upp för stora kulisser. Visioner om storslagna filmögonblick. Känsloexplosioner som får tiden att stanna. Allt det vackra som alkoholen bedövar i samma veva som den släcker ned ångesten. Förhoppningsfull är jag för att det fortfarande existerar. Förhoppningsfull för att det finns män som kan sätta ord på det.

Tiderna där man träffas och blir kära verkar vara förbi. Det skall först dra igång en cirkus där man är rädd för att höra av sig, för man vill ju inte verka för intresserad. Man analyserar sms och ordval. Väger för- och nackdelar mot varandra för att sen bestämma sig för att han/hon inte duger. Jag menar man kan ju inte bli ihop med en kille som har fula skor, hur bra han än kysser?

Vi singlar borde få en käftsmäll ibland.

Kommentarer
Postat av: M****

Gotta love the Ni-kål. Är det mig du skriver om i sista stycket haha, överanalysererskan själv. Vi är nog sådana hela bunten och män är ingenting att ha.

Imorgon blir det dans igen.

2009-02-07 @ 01:46:10
Postat av: Oskar

Haha. Det sista stycket är så spot on att det nästan blir kusligt. För, beroende på kontext, vad står egentligen ett avslutande "kram" för i sms:et från dendärhalvspännande personen som (peppar peppar) faktiskt besvarar ens frågor om - milt uttryckt - triviala saker? I övrigt låter scenariot tråkigt, så där har mina inledande "ha"-n naturligtvis ingenting att göra. Också jag frågar nog mig själv ohälsosamt ofta huruvida Den Där existerar, eller huruvida det är dags att överge Hugh Grant-visionen om stela skratt som slutligen resulterar i livslång lycka. Sommarvarma onyktert spontana fontänbad, flammande blockljus oktober till mars, regnpromenadsblöta kinder, delade bakfyllor med meningslösa tv-serier - inte fan ska man behöva leta efter det? Det måste dyka upp när vi minst anar det. Allt annat vore förjävligt. Kanske måste vi våga tro att felstegen i slutändan leder i rätt riktning.

2009-02-07 @ 01:50:35
Postat av: Emma

Skriv ett blogginlägg om mig! Tänk vad det skulle göra succé?! Det kan heta något i stil med "den coolaste människan jag känner" fast mer poetiskt, då.

2009-02-09 @ 00:31:26
Postat av: Emma

Oj, nu kommer alla tycka att jag är konstig som inte klädde in min mening i vackra ord. Men jag överlåter det till folk som kan ;)

2009-02-09 @ 00:32:22
Postat av: Anonym

Malin: Det är du och det är jag och det är en himla massa fler. Du har rätt, vi är sådana allihopa. Jäkla känslor va!

Oskar:Just den där "kram"-en i slutet har susat igenom mitt huvud den senaste veckan också. Klassiskt! Och haha, Hugh Grant-visionen! Jag har haft det i huvudet i flera dagar nu. Där fick du till det. Sen tänker jag ignorera det fina du listade upp i slutet. Jag ska fortsätta på mina nyfunna hata-män-spår. Du förstör ju det när du kommer hit och visar att killar kan vara bra och ha de där perfekta sakerna i huvudet. Jag menar.. Det är ju precis det där jag letar efter! Fy sjutton för dig. Fast jag tror att det dyker upp, helt plötsligt så dyker det bara upp.

Emma: Din toktjej. Förresten är jag inte kapabel att beskriva coolhet poetiskt. Jag är ju inte cool! Har ingen aning om vad det är. Nej, nej.. Om man har en poesiblogg är man djup och inåtgående. Haha.

2009-02-11 @ 17:25:12
Postat av: ulf lundell är en snällkaramell

ni j-kla singeltjejer förtjänar en varm vänlig kram av manlig, medmänsklig förståelse. men om en person inte berör mer än att faktumet fortfarande står mellan kyssar och skors duglighet, då faller det ändå så småning om, tror jag. hoppas jag nästan. det är i alla fall inte kärlek för mig.

2009-02-15 @ 20:08:36
Postat av: Nicole

Visst förtjänar vi det! Och självklart, självklart handlar det inte (bara!) om skor och kyssar. Jag tycker att det Oskar beskrev var fint och passande. Det är vad det hela handlar om. Det och tusen saker till.

Postat av: alva

Väldigt fint skrivet.

2009-08-13 @ 12:23:00
URL: http://blandrostigacyklar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback