Cirkusarbete och en dröm om något större

Jag åkte till en blodcentral för att tappa mig på 4 dl blod. Det kan tyckas solidariskt och medmänskligt. En vettig sak att göra. Men jag gjorde det inte för att hjälpa en döende, jag gjorde det för att träffa den där mannen med snelugg och stor stickad tröja. Som i tisdags värmde mina händer, log med ögonen och stack mig i fingret. Att man ska behöva drabbas av en vardagsförälskelse bara för att man ska ta reda på sin blodgrupp. 
  Kvinnan på Nordstans blodcentral tittade på mig finurligt när jag trevande försökte få reda på om han jobbade där. Han var läkarstudent och det är det enda jag vet. Jag ser framför mig ett Big Fish-scenario där jag lämnar blod regelbundet i två år för att få reda på fler detaljer, för att sedan söka upp honom och gifta mig med honom. Tråkigt att det skulle klassas som stalker-beteende i den riktiga världen.

Den kommande veckan ska jag förlora mig i Achebe, Jersild och Conrad. I kväll flydde jag dock läsningen en sista gång för att slå mig ner på balkongen. Med mitt lila överkast om mig och en gul, stickad basker såg jag på The Dreamers. Himlen gick från mellanblå till bäcksvart och jag fick retirera till soffan för att se klart. Aldrig trodde jag att rödvin, kedjerökande, sjuka lekar, nakna kroppar och skeva syskonrelationer kunde slå så hårt om hjärterötterna. Hur det än ligger till med den saken så har jag nu ytterligare en favoritfilm.

Vi sprang in i varandra under ekarna

och kom inte ihåg att vi setts förut

bland liljor sjöng du sånger när jag sov

och inte ens humlorna

vaknade

 

Jag skrev om din lukt

när du hade feber

och du hällde färgburken

varsamt över mig

 

blå akryl och förtvivlade kroppars vätskor

vi var inte de vackra

tårar är tårar även i ett hav av färg

paniken är densamma

och tillslut flyter allt ut i grått


Kommentarer
Postat av: Oskar

Antar att det är Mörkrets Hjärta du ska läsa, så därför skulle det vara intressant att höra vad du tycker om den efteråt. Hur funkar det, läser ni böckerna först och har sedan föreläsningar om dom? Isf skulle det vara ännu mer intressant att höra vad du tycker 1. efter du har läst den och 2. efter ni haft föreläsningen. Nåväl, bara en parentes sådär. Rasande vackert skrivet, förresten. De tre sista raderna berör.

2009-03-21 @ 00:39:24
Postat av: Majja

Så du stalkar en läkarstudent? Oh vad spännande! Tappa inte ut allt blod du har för honom bara ;) Puss

2009-03-21 @ 14:11:10
Postat av: lisa

ååh. jag såg också på the dreamers igår!! :D

Postat av: Nicole

Oskar: Ja, precis. Det är så det funkar ja. Men det underbara med hela situationen just nu är att vi redan har haft diskussioner om romanerna. Och jag har helt ignorerat mitt studerande den här månaden. Så tji fick jag. Nu behöver jag ta igen det på en vecka. Ska välja ut motiv och tema i Mörkrets hjärta och Allt går sönder. Så förhoppningsvis kan du få en ordentlig sammanfattning om vad jag tycker. För nu måste jag ju tycka. Tack! Just att det var de tre raderna var fint.. Så jättetack.

Majja: Haha, det går ju inte riktigt stalka någon när man inte har en aning om hur man ska gå tillrätta. Men jag försöker så gott jag kan. Och jag lovar att spara lite blod.

Lisa: Åh åhå åh! Visst är den helt fantastisk?

2009-03-21 @ 19:30:28
URL: http://lyckorusimagen.blogg.se/
Postat av: Elin

är också helt förälskad i the Dreamers!! Den är så trasigt vacker.

2009-03-22 @ 12:56:13
URL: http://elinmariathornqvist.blogg.se/
Postat av: Elin

Tack!

2009-03-22 @ 15:25:16
URL: http://elinmariathornqvist.blogg.se/
Postat av: Sheriilyn

"Livet är ingen promenad genom chokladfabriken." Haha, lätt ett av de bästa citaten på länge!

2009-03-22 @ 22:00:51
URL: http://sheriilyn.webblogg.se/
Postat av: Olle

Om han heter martin, är lite bögig fast på ett charmigt sätt kan jag presentera er.

2009-03-23 @ 10:36:12
Postat av: Hanneles paradis på Hisingen

Bra gjort, och anledningen spelar ju inte så stor roll :)

Sedan om det slutar lyckligt, är bara kul.

2009-03-23 @ 12:30:50
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: ciss

understand you dear, han var inte riktigt ful.

2009-03-24 @ 23:14:15
URL: http://youranything.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback