Vår tids profeter

Jag tycker om fina saker som det här:



På järntorget satt en man på marken med benen rakt ut. Ölen stod på en kullerstensruta och kepsen låg på bänken, så långt bort att han precis nådde den när han sträckte ut armen. Han hängde med huvudet och ryckte i ansiktet, något som verkade vara grova tics. Helt plötsligt började han tala högt och tydligt. Ämnet var elektronik. Innan jag hoppade på spårvagnen hade han försvunnit in i dimman igen och hans vän med sår i ansiktet fick ingen kontakt.
  
Väl på vagnen träffade jag man nummer två. Först hörde jag bara någon som verkade ha ett viktigt samtal. För det här var egentligen ingen monolog, han vände sig i tur och ordning till människorna i vagnen. Men ingen tog någon notis om honom, det var som om han inte existerade. Mammorna med barnvagn utsattes för minst fem minuters förnedring. Han talade öppet om hur illa han tyckte om dem och skrattade ibland bittert för sig själv. De såg inte ens på honom. 
  
När mammorna krånglat sig ut med sina monstervagnar steg två kvinnor med färgglada slöjor på. Mannen skrek att "Det är fan inte påsk än!" Och visst, det stämmer. Det är inte påsk än. Jag satte skrattet i halsen och kvinnorna blängde surt. Inte på mig alltså, utan på honom. Han började nu fnissa hysteriskt tills den ena kvinnan i ren protest reste sig från platsen framför honom och ställde sig några meter ifrån. 
  Det jag vill komma fram till är att mellan alla förolämpningar och svordomar talade han om sanningar i livet. Han talade om kärlek, om dans och att sjunga i duschen. Om att fria och att ha det svårt. Vid Frölunda torg hoppade han av och utbytte ett glatt leende med en kvinna utan framtänder. Frölunda torg - de alkoholiserade profeternas Mecka. Samhällets spöken.

Kommentarer
Postat av: jossan

du är så jävla bra. sluta aldrig aldrig aldrig.

sluta aldrig. verkligen. verkligen.



aldrig.

Postat av: Nicole

Jag blir helt nipprig av sån här fin uppmuntran! Jag trippel-lovar och ännu mer än så! Åh! :)

2009-03-23 @ 19:23:59
URL: http://lyckorusimagen.blogg.se/
Postat av: Elin

skriv en bok människa :) oh please do!

2009-03-23 @ 20:29:03
URL: http://elinmariathornqvist.blogg.se/
Postat av: Oskar

Om man hade en promille av syskonen Dreijers talang, hade man sluppit oroa sig över tentor, kurspoäng och CSN. Men, för att lägga fokus på det viktiga; wow! En livs levande och vardagsvacker satirisk vandring från lågt till högt (men utan att för den sakens skull hamna högt ovanför asfalten!). Man kanske inte ska bli glad av att läsa sånt här - jag kan stundtals vara dålig på att veta sånt - men så jäkla bra det blir ibland! Eller hur?

2009-03-24 @ 02:44:37
Postat av: cecilia

Jag gillar allt du skriver, jämt!

2009-03-26 @ 15:27:48
URL: http://dolkis.blogg.se/
Postat av: lisa

-stalkervarning-

2009-03-26 @ 19:16:25
Postat av: lisa

-stalkervarning-



jag såg dig allt i tidningen ett2tre!



jag råkade posta meddelandet innan det var färdigt.

;O

2009-03-26 @ 19:18:06
URL: http://gogopop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback