Bläckfiskar och magisk kvällsluft

Jag har känt mig trasig det senaste. Ibland har livet en förmåga att hoppa upp på axeln och påminna om att allting i den här världen inte är så vackert alltid. Föräldrar är inte odödliga, och det är skrämmande att se svagheten lysa i annars så starka ögon. Frölundaungarna skriker efter mig på smutsig svenska och jag orkar inte ens vända mig om. Opaltorget kan just nu vara den fulaste platsen på jorden och ångesten kväver varenda syrepartikel i den här lägenheten. Det kanske är därför jag omedvetet lämnar balkongdörren på vid gavel och sover med fönstret öppet.
  Om en månad flyttar jag härifrån. Tillbaka till ett Kinna där skvallret föder små fiktiva foster. Vi smeker oss själva med andras olyckor och vi dricker oss fulla, för att kunna fly från klaustrofobin. Och så självklart Mc Donalds på söndagarna. Säga hej till de bekanta som sliter i flottodören, säga hej till de bekanta som bakisäter en big mac, säga hej till de bekanta som vrålstartar en volvo, säga hej till de bekantas småsyskon som tjuvröker röda marlboro, säga hej och fråga: hur är det? trots att man inte kunde bry sig mindre.

Men så plötsligt dyker magin upp. Det kan vara en så enkel sak som att dricka flasköl, invirad i en filt utanför favoritaffären Prickig Katt, timmar efter stängningsdags. Äta jättegröna muffinsar och smyga upp på loppisvinden helt själv och bara dra fingrarna över mjuka kjoltyg. Prata om pirret i magen med mannen som framkallar det, skicka fina sms med en bästa vän. Bli tårögd, lägga huvudet mot en varm axel och faktiskt inte kunna sluta le. 

Vi har pratat så mycket om pengar, usla jobb, knäckande studier och patetiska människor att jag glömt av hur de riktiga färgerna faktiskt ser ut. Jag har brett ut den torra ironin över allt jag snuddat vid. Då är det bra att det finns människor med långa, fluffiga kjolar, mönstrade sjalar, blommiga blusar och röda läppar. Som arbetar i ett villa villekulla, med brokiga hattar och fantasifulla skor. Som kan berätta om kärlek när den faktiskt inte är så mycket annat än just vacker. 

Regnet tvättar bort de stora utspridda bokstäverna, skrivna med pastelliga gatkritor på gården. En moped siktar på att spräcka min trumhinna, men jag struntar i det. För lite av det magiska har fastnat under mina naglar, några lyckorus tumlar fortfarande runt. Någonstans, alldeles i magtrakten.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh. Du är fantastisk!

2009-05-03 @ 19:46:08
Postat av: Elin

Ett lugn, mjukt som bomull, lägger sig runt min rastlöshet när jag läser dina ord. Tack.

Postat av: Linnéa

Om du skulle skriva en bok så skulle jag ha den i fickan hela tiden, och bläddra i den när min ångest kommer smygande om nätterna.

2009-05-03 @ 21:40:25
URL: http://heedthiswarning.blogspot.com/
Postat av: Nona Calibri

Jag blir helt hänförd av dina texter. Fantastiskt!

2009-05-04 @ 02:55:05
Postat av: Marielle

Ja, om en månad sitter vi precis där vi började.

2009-05-04 @ 03:38:53
Postat av: Anonym

Du är bra. Jag mår bra av dig och dina ord. Sköt om dig!

2009-05-04 @ 18:31:52
Postat av: Anonym

Glöm inte bort att du var min först!

2009-05-05 @ 23:05:45
Postat av: Tjelsi

ÅHHHH!!!



PRICKIG KATT!



<3<3<3

2009-05-06 @ 00:12:40
URL: http://tjelsi.com
Postat av: Nicole

Alla fina flickor: Tack! Tack, med ett leende rakt inifrån ett pulserande köttstycke och sen ut!

Anonym: Jag tror inte att jag tillhör någon, jag är nog min egen. Och det behöver jag vara. Först och främst.

Marielle: Det är förjävligt! Fast vi får väl se det som en liten avsats att hoppa ifrån.

2009-05-08 @ 11:22:50
URL: http://lyckorusimagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback