Årskrönika 2009

(Alldeles för sent, alldeles för spretigt och bilder ni sett hundra gånger om.
Men bara för att, så har ni här mitt sorgliga, hopplösa, dimmiga och lyckliga 2009)

Januari

Året inledde med smärta. Ren och skär smärta. Morfinsprutor och tårar
i ett sjukhusrum. Jag gick ner några kilo i vikt och köpte mig en ny
klänning så fort jag blev frisk igen. Gick på gala och dansade mig
igenom några iskalla vinternätter. Gick upp de förlorade kilona igen och
blev förälskad. Efteråt förstod jag att jag kanske inte var kär i en tjej
efter allt. Men att kärlek kan se olika ut och jag hade funnit en vän
som tog bort det grå ur vintern.



Februari
Jag levde singelliv och köpte en ny mac. Mina vänner for till London och
jag fick se min biljett gå upp i rök på grund av ett ogiltigt pass och dålig
framförhållning. Jag började planera en höst bland skorrande r och
kreativa folkhögskolemänniskor. Bekymrade mig för att finanskrisen
stulit mina sparade pengar och skrev dikter i kollegieblock.



Mars
Efter två månader av alldeles för hög alkoholkonsumtion beslutade jag
mig för en vit månad. Jag tampades med en omöjlig kärlek till en omöjlig
man och skrev en dold
kärleksförklaring till densamma. Jag gick
ensampromenader i slottskogen och drack smoothies med sugrör.
Åkte spårvagn ut till Opaltorget och drogs ner i det fula som Västra Frölunda
står för.

April
En kväll stod han i hallen, med ett leende och en hatt. Jag frös på balkongen
med fnitterflickor och cigarettrök. Lyssnade inte riktigt på vad som
diskuterades, utan förundrades av det som rörde sig i magen när jag betraktade
honom genom fönsterglaset. Min festivalkärlek hade helt plötsligt ramlat in i min
vardag och den natten sov jag inte ensam.
Mer än så minns jag inte av april. Och då är det svårt att få aprilhimlen att blekna.



Maj
När pappas hjärta inte ville slå som förut och författarna hängde tyngre än
någonsin på mina axlar, var det svårt att le mot vårsolen. Jag grät så
många gånger att jag fick dricka ett extra glas vatten innan jag somnade.
Samtidigt upplevde jag en kväll som jag nog aldrig kommer att glömma.
Flasköl och handihand på Prickig Katts bakgård. Jag grät då också, men
fick rodnande erkänna att det var av lycka.

Juni
När mina kurskamrater slet med sina b-uppsatser hade jag gett upp.
Jag koncentrerade mig på att överleva livet och andas lättare.
Flyttade tillbaka till Kinna och lämnade Opaltorget bakom mig.
Försökte komma över att jag försummat min favoritårstid bakom
rödsprängda ögon och gick på spårvagnsfest. Blev livrädd när jag
kom på att jag var hopplöst kär och ännu räddare när jag kom på
att jag hade någon jag kunde förlora. Igen.
Tillbringade dagarna på hans gräsmatta i falkenberg med sex and
the city. Kysste läpparna av mig så fort han kom hem från jobbet
och åt hans magiska köttfärssås. I Göteborg drack jag öl i parken
med fina, härliga människor.









Juli
Jag åkte på festival och gjorde saker som inte passar sig i den här
välformulerade och ordblommande bloggen. Låt mig säga att jag
har något att berätta för barnbarnen och de kommer inte att tro
sina öron.
Helt plötsligt var sommaren bara halv och den halvan skulle jag
spendera bland skolådor och svettiga fötter. Solen försvann och
regnet hälsade på med ett hånflin.









Augusti
Sommaren tog slut och vi fångade det sista med att impuls-semestra
i Gränna. Bland barnfamiljer och pensionärer gick vi handihand i
blommig klänning och rutig skjorta.





September
Jag fick ett jobb i Göteborgs bästa Second Handbutik och flyttade
tillbaka till Västra Frölunda. Fyra hållplatser närmare stan än förut.
Hoppades att hösten skulle ordna sig, trots att jag tog ett uppehåll
från böckerna till min moders stora förtret. Handlade mat för
2000 kronor och höll på att stjäla en kundvagn.





Oktober
Tröttnade på alkoholdränkta kullerstensnätter och började istället
att gå upp tidigt. Bakade otroligt många pajer och spillde vaniljsås
över hela köket. Oktobersolen var vackrare än någonsin och jag
försökte fånga så många blommor jag bara kunde med mitt nya
objektiv. Jag fyllde 20 år och ställde till med cirkusfest.









November
Den här månaden slukade allt vad inspiration heter. Kameran hamnade
på hyllan, författarna jag älskat bleknade i minnet och orden flydde.
Kvar fanns en ångestfylld lägenhet, ett söndrigt kylskåp och tomma
blickar som slogs mot väggarna. Jag fick nog och lämnade Frölunda
för sista gången.

December
Jag bodde i flyttlådor och försökte styra upp min tillvaro. Köpte en
röd julblomma och bäddade sängen med nya lakan. Såg på när
Guldheden begravdes i gnistrande snö och längtade så innerligt
efter någonstans där jag kunde vila på hans axel. Ifred.
Konstaterade att bloggen förändrats otroligt jämfört med i början
på året. Orden var matta, färglösa. Jag var matt och färglös.
Frös och drack öl trots att jag inte riktigt var sugen. Kysste
skäggstubbskinden och tog ett beslut. Hejdå flyttlådslivet och hej
majorna. Nyårsnatten var dimmig, ångande och glittrig.





Jag är glad att året är slut. Jag är ledsen för att jag inte längre
kan skriva som jag skrev förut. Jag är förväntansfull över att
dela och fortsätta dela tandborstsmugg med en man jag tycker om.
Jag är rädd för att aldrig mer känna lusten att studera.
Men framförallt är jag tacksam och förfärligt lycklig över att 2009
gav mig världens finaste Niklas. Och att läkarna kunde lagade min
pappas hjärta.

Kommentarer
Postat av: ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥

vad bra att din pappa blev bra igen :)

Postat av: Tingeling

Åh vilket härligt inlägg. Gulle-dig!

Men jag måste säga att 2009 blev ett år med en massa fina minnen och en väldigt massa toknätter jag sent kommer att glömma. Och det finaste av alltihop är Du!

Kärlek.

2010-01-19 @ 00:19:14
Postat av: Axa

Precis lika vackert som du! Du är otroligt duktig!

2010-01-19 @ 00:24:15
Postat av: Johannas ordsamling

Dina ord är och förblir fantastiska, alltid! hjärta!

2010-01-19 @ 14:00:35
URL: http://ordsamling.blogg.se/
Postat av: s.

vilken är den finaste second hand-butiken i göteborg? :)

2010-01-19 @ 15:30:13
Postat av: Nicole

Tjelsi: Världsbra.

Tingeling: Ja, de där vintervårnätterna är oslagbara. Jag kanske skulle lägga upp någon video från den gången vid köksbordet? Gullefjun, skedmikrofoner & rödvin! Minns du?

Axa: Åh, tack så hemskt hemskt mycket!

Johanna: Hjärta tillbaka! På studs!

S: Pop Boutique på magasinsgatan!

2010-01-19 @ 15:40:22
URL: http://lyckorusimagen.blogg.se/
Postat av: Johanna Af Apel

Himmelskt vacker årskrönika. Den bästa jag läst i år. Jag blev faktiskt tårögd i slutet. åh, du är så fin! Och hur skulle du kunna vara ordlös och färglös? Din blogg och dina texter och bilder har inte tappat nånting, de har samma magi som alltid har fångat. Må ditt 2010 bli det lyckligaste året <3

2010-01-19 @ 16:40:16
URL: http://afapel.devote.se
Postat av: Muuki

fint skrivet :)

2010-01-20 @ 01:05:05
URL: http://muuki.blogg.se/
Postat av: lisa!

även om året inte var en dans på rosor så verkar det ha varit ett mysigt år, eller har jag fel? :)

2010-01-20 @ 01:08:15
URL: http://llisahedman.blogg.se/
Postat av: anna

Trevlig blogg du har:)

2010-01-20 @ 02:58:02
URL: http://funnyfarm.se
Postat av: Nicole

Johanna: Gah, kom hit så jag får ge dig en stor kram istället. FÖR JAG BLIR SÅ GLAD! Tack kära, fina, rara, söta, vackra Johanna Af Apel! Jag ska verkligen göra så gott jag kan med 2010. Nytt hopp.



Muuki: Tack så attans mycket!



Lisa: Ja, stundtals har det varit så mysigt och fint att jag inte önskat något annat i hela världen. Så du har så rätt.



Anna: Tack, roligt att höra! :)

2010-01-20 @ 17:34:53
URL: http://lyckorusimagen.blogg.se/
Postat av: Sofia

Shnögga bilder hörru! Like it!

2010-01-20 @ 21:43:42
URL: http://girlsonclouds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback