Något om att tänka i cirklar på andra sidan glaset

Foto: Lina Scheynius
Någon la en samarin i mitt magvatten
och smaksatte vindarna med lime
jag såg dina monster och du såg mig
som två sönderslagna fönster stirrade vi in i varandra
jag kanske fastnade på andra sidan glaset
som vilse i en isvak
-
Den krispiga luften kryper in under huden på mig, expanderar mina ådror och syresätter det inuti mig som håller på att vissna. Jag vardagslever med helt nya människor och jag vardagspromenerar på helt nya gator. Vissa dagar känner jag mig som världens minsta person, som om allt fallerar utan mina gamla kulisser runt omkring mig. Andra dagar funderar jag över om jag någonsin känt mig så här levande. Som om varje andetag blinkar i rött, som om varje hjärtslag tecknas stort och svart mot de vita husfasaderna.
-
När jag inte jobbar, vilket jag gör nästan jämt. Hittar jag mig själv uppkrupen i en soffa i baren med en corona i handen, mitt uppe i att sönderbabbla Nathan, vars ben jag sitter på, samtidigt som han försöker koncentrera sig på fotbollen. Han är en av mina favoritpersoner på jobbet och han har visat mig sitt lägenhetshus i Australien på Google Maps. Han är den som tar med mig på Harry Potter, för att jag inte har någon aning om vart jag ska gå, han är den som petar mig i sidan och retar mig för att jag nästan grät när Dobby dog.
Och där finns också fransmannen Axel som säger att han får ont i hjärtat när jag ser ledsen ut. Axel pratar en underbart bruten engelska, han pratar om kärlek och ilska och han är den som ger mig en kram efter en extra jobbig kväll. Som kallar mig Swedish och avslutar alla sms med Bisous.
-
Jag glömmer allt som oftast bort att äta och får lön varje vecka i ett brunt kuvert. Jag minns vad alla stammisar dricker, vad de heter och vad de gör. Jag får distans till mig själv, min ångest och mina framtidsdrömmar. Jag tänker nu nu nu och struntar i sen. Mina tankar kanske går i cirklar och kanske lyssnar jag lite extra när en viss person sjunger för sig själv. Jag läser sanningsord och ömhetspunkter från en nygammal kärlek och ler ibland så att det gör ont. Jag lär mig nya uttryck och jag har redan undvikit en dejt genom att gömma mig. Ibland är det nog trots allt bäst att säga nej om man inte vill.
-
Träden är nedtyngda av blöta löv, jag dricker cranberrylemonad och tänker att de snart julbelysningsprydda gatorna i Göteborg känns längre bort än någonsin. Jag har delat på mig och mitt hjärta och vi kan ramla runt bredvid varandra nu, utan att någon av oss blir sårade längre.

Kommentarer
Postat av: Tessla

Jag blir så glad varje gång du uppdaterar! Har alltid höga förväntningar, men jag har aldrig blivit besviken.

Postat av: Johanna Af Apel

Så underbart. Älskar att läsa din blogg, dina ord och bilderna. Åker du hem till Sverige över jul? Jag kommer till London en liten sväng den 20e, kanske finns det några minuter till för oss då? Kanske..?

<3

2010-11-26 @ 19:20:55
URL: http://afapel.devote.se
Postat av: T

Så underbart bra skrivet så man får nästan en tår i ögat och håret reser sig på armarna.

2010-11-27 @ 12:17:04
URL: http://Henry doe
Postat av: Bella.

Inlägg som detta får mig att vilja skaka dig och skrika med den sista luften i lungorna, att du skall skriva en bok.



Jag saknar dig.

2010-11-29 @ 19:00:07
Postat av: Nicole Margit

Tessla: Och du anar inte hur glad jag blir när det rasslar in en sån fin kommentar bara minuter efter jag uppdaterat. Så himla, himla fint.

Johanna Af Apel: Och jag är hopplöst förälskad i din blogg också. Speciellt, speciellt när du befinner dig här. Det ligger ett sånt fint skimmer över alltihopa. Nu tycker jag verkligen att vi försöker få ihop en liten träff. Så svårt ska det ju inte behöva vara! Jag slänger in ditt namn i kalendern i datorn och så får vi höras när det närmar sig! Det är i alla fall något att se fram emot. :)

T: Jag gillar sådana reaktioner och jag gillar att du berättar det för mig.

Bella: Ååååh. Du! Jag ler bara och försöker med tankekraft skicka över en hink med kärlek.

2010-11-29 @ 22:48:56
URL: http://lyckorusimagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback