Kirurgen lägger ett snitt genom bröstbenet

På soliga gator släpar jag benen efter mig och från klänningen faller rosorna. Jag suckar tungt när jag får gå Vasagatan ner igen och hämta upp mitt högerben. Rosorna struntar jag i, de skär sig så förbannat mot håret i vilket fall.

Människorna ser så förälskade ut och jag flackar med blicken. Kom inte nära mig, tänker jag. Ni bränns och jag är rädd att hjärtat slutar slå. Istället lägger vi oss raklånga i sängen med vinglaset och halvt medvetna samtal. Instängda på mitt rum där varken svek eller pojkar utan eftertanke kan nå oss. Saker och ting hinner alltid ikapp tillslut och jag somnade utan luft i lungorna.

Blicken är dimmig trots att vinet sprungit ur kroppen, orden formas fel och busschauffören är en bitter satjävel. Jag kvittrar till svar men egentligen vill jag slå sönder hans huvud mot den smutsiga rutan. Om jag hade en takvåning i valfri huvudstad, hade jag dekorerat stuprännorna med pappershjärtan i verklig storlek. Kärlen som förser världen med blod ska vara i rött garn. Rött garn som aldrig går sönder, som aldrig kan åderförkalkas. Mina pappershjärtan ska slå tryggt. Och om pappas hjärta fortsätter att svika så kan han få alla mina hjärtan.

Alla på en gång.

Kommentarer
Postat av: Elin

åh, vill du gifta dig med mig? du är ju helt underbart fantastisk med dina ord. sluta ALDRIG skriva!

Postat av: Oskar

Känns på nåt sätt otillräckligt att uppfatta detta som starkt, men det är nog så nära en utomstående kan komma. Hoppas allt är bra med dig och de dina.

2009-04-17 @ 00:16:16
Postat av: cecilia

tack för att du lugnar ner min studiehysteri, nu känns det genast mycket bättre. ha det bäst!! många kramar

2009-04-17 @ 10:45:59
URL: http://dolkis.blogg.se/
Postat av: Tingeling

Kan vi inte bara låta den där dörren förbli stängd.

Stängd från människor som vill oss och våra massa illa.

2009-04-18 @ 03:03:06
Postat av: josef

du skriver så phint!

!!!

2009-04-18 @ 03:27:59
URL: http://oomitt.blogg.se/
Postat av: sofia

Du skriver som.. ja det finns inte tillräckligt bra ord! det bubblar som sockerdricka i hela magen när jag läser här! det är vackert!

2009-04-20 @ 21:16:32
URL: http://flygdulillafjaril.blogg.se/
Postat av: Nicole

Hoppas ni förstår hur bra ni är. Att ni lämnar spår efter här är så himla fint och jag blir så glad. Och så kan jag tänka på det innan jag somnar, saker som ni skrivit. Att ni bryr er på håll. Tack.

2009-04-21 @ 19:34:32
URL: http://lyckorusimagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback